maandag 15 februari 2016

Koninklijke Maatschappij de Schelde van vissersboot tot passagiersschepen.

A-833 Z.M. Karel Doorman

Damen Schelde Naval Shipbuilding is beter bekend als de N.V. Koninklijke Maatschappij de Schelde het bedrijf werd in 1875 door Arie Smit opgericht.
Scheepbouwer Arie Smit had daarvoor het voormalige Marine etablissement de marinewerf in Vlissingen overgenomen, het eerste schip dat in 1875 in Vlissingen werd gebouwd was "de Zeeuw"
een vissersboot. 
De Schelde hield zich naast scheepsbouw en reparatie ook gedurende de loop der jaren bezig met de bouw van machines, ketels, motoren, en stoomturbines zelfs vliegtuigen.
In de jaren 30 nam de Schelde de failliete inboedel van Pander over en richtte men in Dordrecht een afdeling vliegtuigbouw op, hier werden onder meer de Scheldemusch en Scheldemeeuw gebouwd tevens werden er onderdelen voor de Dornier Do-24K vliegboot geproduceerd, de afdeling werd later door Fokker overgenomen.
In 1965 fuseerde men met de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en motorenfabriek Thomassen, in 1971 werd onder druk van de overheid Verolme hieraan toegevoegd zo ontstond Rijn-Schelde -Verolme machinefabrieken en scheepswerven. In 1983 ging de NV ten onder, Rijk en Provincie namen de aandelen over, in 2000 werden deze verkocht aan Damen Shipyards Group.
Op de scheepsbouw en reparatie werven in Vlissingen City en Oost zijn tot nu toe meer dan 400 schepen gebouwd, vrachtschepen, ferries, varende visfabrieken, tankers, sleepboten, passagiersschepen  (onder andere de Willem Ruys voor Rotterdamsche Lloyd) en een scala van marineschepen van onderzeeboot tot de huidige Karel Doorman.
Damen waartoe de Schelde nu behoort werd in 1927 opgericht door twee broers er werken nu wereldwijd 9.000 werknemers, per jaar worden er zo'n 160 schepen afgeleverd, er staat nog steeds een Damen aan het roer van het bedrijf dat in 90 landen klanten heeft.
Door standaardisatie is Damen in staat op kortere termijn schepen te leveren en in staat kosten te besparen. Veel schepen zijn modulair zo kan een type patrouille boot in verschillende lengtes, door toevoeging van extra modules, worden gebouwd.
Nieuwe Nederlands marine schepen zullen waarschijnlijk  in de nabije toekomst door Damen gebouwd gaan worden een aantal fregatten moeten worden vervangen en ook de huidige onderzeeboten hebben na de laatste opknapbeurt nog maar 10 jaar te gaan.
Om voor de toekomst een nieuw soort onderzeeër te ontwikkelen gaat Damen samenwerken met het Zweedse Saab. Damen heeft momenteel een behoorlijke order portefeuille en bouwt hard aan de toekomst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten