vrijdag 24 januari 2020

Koninklijke Niestern Sander bijna 120 jaar scheepsbouw.

Afbeeldingsresultaat voor dupuy de lome navire
Dupuy de Lome gebouwd bij Kon. Niestern Sander.

In 1901 vestigde scheepsbouwer Berend Niestern zich in de Groningse havenplaats Delfzijl. Hierbij begon hij en later zijn zonen aan een scheepswerf waar ijzeren schepen werden gebouwd, later ging men over op staal. Twintig jaar later was hij niet langer de enigste scheepsbouwer de gebroeders Gradus en Jacob Sander begonnen toen ook een scheepswerf. Toen de Tweede Wereldoorlog ten einde was waren beide zelfstandig aan het Eemskanaal te vinden, elk aan een kant van het kanaal. Niestern nam in de jaren 70 de naburige werf  Apol over, zo ontstond Appingedam Niestern Delfzijl met een eigen werf voor de bouw van coasters. In 1980 fuseerden beide scheepswerven tot Niestern Sander B.V. Benoemingswaardig is de constructie van de eerste zelfrichtende motorreddingboot ter wereld. Met werven in Delfzijl, Farmsum, Wirdum en Appingedam werd het bedrijf in 2001 het predicaat Koninklijk verleend. Het bedrijf is momenteel actief in de scheepsbouw, scheepsreparatie en staal en machinebouw. De scheepsbouw vindt binnendijks plaats voor schepen t/m 140 meter lang en 16 meter breed, buitendijks worden schepen gebouwd tot 160 meter lang en 23 meter breed. De banden tussen Niestern Sander en Wagenborg zijn hecht te noemen, tegenwoordig heeft Wagenborg een participatie in Niestern Sanders reparatie.Schepen specifiek voor onderhoud en servicewerkzaamheden aan onbemande olie en gas platforms zonder heli dek, werden op de werf van Niestern ontwikkeld bekend onder de naam walk-to-work ship. Dit type dat in opdracht van de NAM werd ontworpen en door rederij Wagenborg als Kroonborg wordt ingezet, het personeel "loopt" via een loopbrug vanaf het schip naar het olie/gas platform. De Kroonborg werd in 2015 uitgeroepen tot het schip van het jaar een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland is ontworpen en grotendeels in Nederland is gebouwd.
Chemie tankers, sleepboten en een range aan scheepstypen bestemd voor het vervoer van zgn. "droge vracht" vrachtschepen geschikt tot 12.000 dwt draagvermogen, bevoorradingsschepen en zelfs een heus spionageschip voor de Franse marine de Depuy de Lome en binnenvaartschepen.
De reparatiewerf verbouwd b.v. binnenvaartschepen en ook kustvaarders, schepen worden voorzien van een ijs-versterkte boeg en er worden secties voor de scheepsbouw vervaardigd.  Ook worden er industriële constructies zoals een voetgangersbrug bij een museum in Enschede gemaakt.
Hoge staalprijzen, concurrent uit de Baltische staten zorgden ervoor dat in 2005 er zo'n 50 werknemers werden ontslagen.
Koninklijke Niestern Sander zit samen met 9 andere noordelijke scheepswerven in een samenwerkingsverband Conoship,het werd 50 jaar geleden opgericht, samen beschikt men over 1.250 werknemers. Samen is men voor 60% wereldmarktleider op het gebied van multi purpose schepen en voor 20% op het gebied van chemicaliën tankers, daarnaast worden er car carriers en vissersschepen gebouwd.


Kroonborg.