donderdag 19 november 2015

Gevlogen boven Nederland: de F-104G Starfighter.

F-104G Starfighter


Twee decennia (1962-1984 lang kon men in het Nederlandse luchtruim het "huilende" geluid van de de F-104G Starfighter horen.
Het ontwerp van de Starfighter komt van de tekentafel van de Lockheed "Skunk works".
Het eerste exemplaar vloog op 4 maart 1954 twee jaar na het ontwerp.
De Starfighter werd gebouwd rond de General Electric J-79 turbojet gevoed door twee luchtinlaten aan de zijkant van de romp.
De Starfighter had een uiterst kleine rechte trapezoïde vleugel die in het midden van de romp werd geplaatst, de vleugel was extreem dun de uiteinden waren slechts 0,41mm.
De aanschaf ging gepaard met veel omkoopschandalen(in Nederland de Lockheed affaire).
De Starfighter werd vanwege zijn hoge aantal ongevallen met dodelijke afloop ook wel "widow maker" genoemd.
In 1959-1960 moest Nederland een keuze gaan maken voor de opvolger van een aantal verouderde
straaljager type's, doorslag gaf de deelname van Fokker aan de Europese Starfighter productie (Fokker ging er 255 voor de Luftwaffe produceren).
Met de keuze voor de Starfighter werd een vliegtuig gekozen dat drie taken kon uitvoeren nl. bommenwerper, luchtverdedigingsjager en fotoverkenner.
Nederland bestelde 50 Starfighters met een optie van nog eens 50 stuks waarbij men er van uitging dat men er via het MDAP programma van de V.S. er nog eens 118 bij zou krijgen.
Door financiële problemen in de V.S. werden dat er slechts 25.
Nederland bestelde toen 95 F-104G Starfighters en 18 TF-104G tweepersoons Starfighters voor training. De Nederlandse luchtmacht werd gedwongen langer met de verouderde Thunderstreaks door te vliegen en een aantal luchtverdediging squadrons werden vervangen door Geleide Wapens die toen in West Duitsland werden gestationeerd.
In 1962 kwam de productie op gang het:
306 squadron op Volkel werd uitgerust als fotoverkenner squadron met de RF-104G
311 & 312 squadron op Volkel werden uitgerust voor nucleaire taken en conventionele tactische grondsteun met de F-104G.
322 & 323 squadron op Leeuwarden werden uitgerust als luchtverdediging squadrons.
de OCU,TCA en CAV werden uitgerust met de TF-104G.

Op 21 november 1984 vond de laatste officiële vlucht van de F-104G plaats boven Nederland,
De Starfighter maakte plaats voor de F-16.
Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg heeft twee (D-8022 & D-5805) Starfighters in haar collectie.