donderdag 10 september 2015

G.A. Koppen luchtvaartpionier.

G.A.Koppen (1890-1970).

George Alexander Koppen werd op 21 juni 1890 in Nijmegen geboren, na de H.B.S. ging hij naar de K.M.A. in Breda en kwam bij het wapen der Artillerie terecht wat hem niet beviel.
Hij diende korte tijd in Nederlands Indië en werd daarna gedetacheerd bij de Luchtvaart Afdeling op Soesterberg waar hij in december 1914 het F.A.I. vliegbrevet (nummer 13!) behaalde gevolgd door zijn militair brevet in juni 1915.
Koppen vloog in die tijd op de Farman in zijn vrije tijd speelde hij toneel.
In 1919 kondigde de Telegraaf aan, dat Koppen het voornemen had om naar Nederlands Indië te vliegen zo'n kleine 14.000 kilometer.
Hiervoor werd in Duitsland een Albatros aangeschaft, het toestel werd op Soesterberg geprepareerd voor de vlucht, problemen over voorwaarden met Engeland zorgden ervoor dat de vlucht uiteindelijk niet doorging, er werd nu een comité gevormd dat een vlucht in de toekomst ging voorbereiden.
De vliegtocht van van de Hoop in 1924 had aangetoond dat een luchtdienst naar Nederlands Indië
mogelijk was.
Er werd besloten dat een bemanning van drie personen: Koppen gezagvoerder Luchtvaart Afdeling en Frijns en Ellerman beide afkomstig van de K.L.M. op 1 oktober 1927 een 1e officiële postvlucht van Amsterdam naar Batavia zouden gaan maken.
Hiervoor kreeg de bemanning de beschikking over een Fokker F VIIA de H-NAEA "Postduif".
De zgn. "Koppen" vlucht was het begin van een serie (proef) vluchten waarbij allerlei mogelijkheden om Nederlands Indië per vliegtuig te bereiken werden uitgeprobeerd, met succes zou later blijken.
Er werden een aantal postzakken meegenomen naast reguliere post waren er veel brieven en kaarten van postzegelverzamelaars.
Bij aankomst in Batavia werd de bemanning uitbundig gehuldigd, Koppen had nog tijd om op familie bezoek te gaan en bezocht ook nog enkele oud Soesterberg vliegers.
Op 17 oktober ging men huiswaarts, op 28 oktober arriveerde men op Schiphol waar een enorme menigte de bemanning opwachtte ook in Amsterdam en op Soesterberg werd Koppen met zijn bemanning gehuldigd.Ook Internationaal kreeg men de nodige erkenning Koppen kreeg de Clifford Harmon trofee van het Internationaal verbond v.d. luchtvaart.
Een nieuwe mijlpaal was bereikt: binnen 1 maand kreeg men uit Batavia antwoord op een brief uit Amsterdam! Burgerluchtvaart zou weldra volgen.
Koppen werd geëerd met een luchtpostzegel van 40 cent. Op 13 september 1928 vertrok Koppen met de eerste van vier Fokker VII b-3's van de net opgericht KNILM naar Batavia waar hij chef vliegdienst werd.Na verlof in Nederland ging Koppen naar Nederlands Nieuw Guinea, de KNILM had opdracht gekregen via luchtkartering een deel van Nederlands Nieuw Guinea in kaart te brengen, Koppen werd er chef vliegdienst. Koppen keerde in 1937 terug in Nederland waar hij als kapitein, commandant werd van de 1e afdeling van het 3e luchtvaartregiment belast met het opleiden van luchtwaarnemers, op 9 juni 1939 werd hij afgekeurd op grond van zijn ogen (hij had toen 15.000 vlieguren en 2 miljoen kilometer afgelegd).
Hij werd bevorderd tot majoor en was tijdens de oorlogsdagen chef van de vliegschool op Waalhaven. Van 1942 tot de bevrijding verbleef hij in krijgsgevangenschap in o.a. Stanislau waar hij zich met wiskunde en toneel op de been hield.
Na de oorlog verliet hij de militaire dienst als luitenant-kolonel en werd hij leraar hogere wiskunde aan de HTS in Haarlem. Hij stierf op 1 januari 1970 aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten