Sail Amsterdam 2015 |
Een succes, 2 miljoen bezoekers, prachtig weer, fijne sfeer, imponerende tallships.
Deze superlatieven zijn zeker op zijn plaats, waar er ook ter wereld tallships verschijnen, mensen reageren enthousiast en komen er met drommen op af.
Maar er is meer: tijdens dit evenement worden er contracten getekend, betrekkingen met landen verstevigd en vriendschappen gesloten, zover het internationale gedeelte.
Zo' n beetje alles wat kan varen en ook nog een historisch tintje heeft laat zich in Amsterdam
op het water zien.
Het heeft een nostalgisch tintje en al gauw valt het woord historisch erfgoed hoe is het daar mee gesteld?
Nederland heeft de grootste collectie varend erfgoed ter wereld maar op tallship gebied scoren
wij matig.
Deze eeuw hebben wij al afscheid genomen van de Pollux (nu restaurant) en Urania (ex Tromp), en het project de Zeven Provinciën in Lelystad vordert maar niet.
Ons nautisch erfgoed wordt momenteel gedragen door donaties en vrijwilligers, misschien wil de
overheid nu daar zo' n groot draagvlak voor is, daar waar nodig subsidies verstrekken om het verdwijnen van historische schepen (sloop en naar het buitenland) te voorkomen?
De Zeven Provinciën op de Batavia werf in Lelystad is toch ook een prachtig werkgelegenheids project voor langdurig werklozen?
Nederland heeft de grootste collectie varend erfgoed ter wereld maar op tallship gebied scoren
wij matig.
Deze eeuw hebben wij al afscheid genomen van de Pollux (nu restaurant) en Urania (ex Tromp), en het project de Zeven Provinciën in Lelystad vordert maar niet.
Ons nautisch erfgoed wordt momenteel gedragen door donaties en vrijwilligers, misschien wil de
overheid nu daar zo' n groot draagvlak voor is, daar waar nodig subsidies verstrekken om het verdwijnen van historische schepen (sloop en naar het buitenland) te voorkomen?
De Zeven Provinciën op de Batavia werf in Lelystad is toch ook een prachtig werkgelegenheids project voor langdurig werklozen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten