vrijdag 3 juni 2016

Bigelow Aerospace.

Robert T. Bigelow voor de BA 330

Na 1 mislukte poging is het alsnog gelukt de opblaasbare kamer aan het ISS tot op volledige grootte op te blazen, BEAM  zoals de ruimte die hiermede gecreëerd is wordt genoemd, zal de komende twee jaar worden getest.
Robert T. Bigelow werd in 1945 geboren en groeide op in Las Vegas, hij herinnert zich dat toen hij 12 jaar was en niks van wiskunde af wist, zijn toekomst in de ruimtevaart zou liggen.
Hij besloot een loopbaan te volgen waarmee hij genoeg kon verdienen om ooit, met het inhuren van wetenschappelijke know-how. zijn eigen ruimtevaart programma te kunnen lanceren.
Hij studeerde bankwezen en real-estate aan de universiteit van Nevada en studeerde af aan de Arizona  State University. Vanaf eind jaren zestig tot in de jaren 1990 deed Bigelow aan de ontwikkeling van commerciële real-estate hotels, motels en appartementen, hij stichtte Bigelow Aerospace in 1999, het geld was afkomstig  uit de Budget Suites of America keten, eigendom van Bigelow. Bigelow gaf aan dat hij van plan was meer dan 500 miljoen dollar in een commercieel ruimtevaartbedrijf te steken (het bedrag dat de NASA uitgaf aan slechts 1 Space shuttle missie).
Werkzaamheden van NASA aan het ISS die door het congres werden geschrapt, werden door Bigelow overgenomen, het bedrijf ontwerpt en produceert nu modules om het ISS groter te maken.
Een goed voorbeeld is het op 10 april j.l. gearriveerde "BEAM" dat aan het ISS zal worden gekoppeld en daarna zal worden uitgetest.(Bigelow Expandable Activity Module).Bigelow wil tegen lage kosten en zonder bureaucratie produceren en maakt plannen on de ruimte commercieel te maken.
Bigelow heeft al met 7 landen waaronder Nederland een overeenkomst getekend, het gaat hierbij om het aanwenden van faciliteiten in het toekomstige commerciële ruimtevaart station van Bigelow dat straks om de aarde zal draaien.
Bigelow Aerospace heeft een ontwerpteam aangetrokken dat afkomstig uit de film en architectuur wereld, gedetailleerde modellen voor bewoning in de ruimte moet gaan ontwerpen.
Bigelow gaat er van uit dat de "opblaasbare" modules duurzamer zullen zijn dan de huidige en past daarbij Vectran toe dat 2x sterker is dan Kevlar.
Men heeft de intentie om ruimtestations in gedeeltes te gaan verhuren, in 2010 werd met de bouw van een grote fabriek in Las Vegas begonnen. Genesis I en Genesis II zijn in 2006 en 2007 in een baan om de aarde gebracht en worden verder op afstand getest.
Intussen is de BA-330 "Nautilus" (20.000kg 14 meter lang 6,7 meter doorsnee in opblaasbare vorm) in productie genomen, de BA 2100 (omvang 6x BA 330) verkeerd nog in de tekentafel fase.
Omdat Bigelow niet over genoeg lanceer capaciteit beschikt moest het in het verleden personeel ontslaan, Bigelow Aerospace blijft dan ook in de nabije toekomst erg afhankelijk van commercieel transport voor bemanningen.
Robert Bigelow heeft ambities die verdergaan dan rondjes om de aarde, een commercieel ruimtestation op de maan ( 3 x BA 330 modules zijn voldoende) ligt in het vooruitzicht, terwijl een dergelijke basis op Mars in de verre toekomst niet is uitgesloten. De droom die Robert T. Bigelow op zijn 12e had is in ieder geval uitgekomen.