zondag 16 augustus 2015
Catalina
Gisteren vloog een van de weinige vliegende exemplaren van de Catalina boven het Indië monument in Den Haag waar op dat moment het einde van de tweede wereldoorlog in het verre oosten in met name het voormalige Nederlands Indië werd herdacht.
De Catalina kan worden beschouwd als het symbool van de Nederlandse aanwezigheid in het verre
oosten gedurende de jaren 1942-1957.
Het was eigenlijk al meteen raak: de eerste Nederlandse Catalina's bestemd voor de Marine Luchtvaart Dienst in Nederlands Indië werden op doorreis, op 7 december 1942 in de haven van Pearl Harbor door Japanse torpedo vliegtuigen vernietigd.
De Catalina werd ingezet om langs de buitengrenzen van het onmetelijke eilandenrijk wat toen Nederlands Indië heette, te patrouilleren en de Japanners in de gaten te houden.
Toen de aanval van de Japanners in alle hevigheid was losgebarsten werden waar dat mogelijk was aanvallen uitgevoerd op de Japanse vloot en verkenningen uitgevoerd.
Toen alles wat nog vliegen kon uitweek naar Australië en later Ceylon werd menig record wat betreft
het aantal mensen dat kon worden meegenomen gebroken zo werden er op enig moment onderweg 79 schipbreukelingen meegenomen door een Catalina!
De Catalina werd bij het 321 squadron op Ceylon gestationeerd van waar men operaties verrichtte
langs de kust van Zuid Afrika, de golf van Aden, Oman, en Sumatra waar geheime agenten werden afgezet, later in de oorlog opereerde men vanaf de Cocos eilanden.
De eerste Catalina verscheen op 5 november 1945 boven Java om er medicamenten en voedsel af te werpen boven de krijgsgevangen kampen.
Tijdens de zgn. Politionele Acties werd de Catalina ingezet voor gewonden vervoer en verkenningen.
Nadat Nederlands Indië onafhankelijk was geworden en als Indonesië verder ging, opereerden de Catalina's vanaf Biak op het voormalig Nederlands Nieuw Guinea.
In 1957 viel definitief het doek voor de Nederlandse Catalina's in het Verre Oosten.
Abonneren op:
Posts (Atom)